Kjøpshjelp - Bytte bilradio

Når man skal bytte ut bilens orginale bilradio i en ettermarkedsradio er det flere viktige punkter som må sjekkes for å forsikre seg at man har det utstyret man trenger for å få spilleren til å fungere slik den skal. I vår handleguide for bytte av bilradio vil vi ta deg igjennom alle de punktene du bør sjekke for å gjøre deg klar for bytte av radio i din bil. I vår velutviklede "biltilpasset"-søkemotor finner du de fleste produktene enkelt. Sjekk alltid bilder og les informasjonen nøye for å konstatere at adapteren passer til din bil.

Antenneadapter

Antenneadapter for FM-signal er stadig aktuelt selv om du skulle bytte spilleren din til en ny med DAB-radio. Uten den gamle antennen tilkobliet vil du ikke ha mulighet til å ta inn lokale radiokanaler etter stenging av FM-nettet, eller ta inn radio i andre land hvor du kanskje skal på ferie osv. Noen biler har ISO-standard radio plugg, og man trenger derfor ikke en antenneadapter. Her bør man ta ut den orginale radioen først og kontastere hvilken type antennetilkobling man har.
  • DIN (du trenger overgang)
  • Fakra (du trenger overgang)
  • ISO (du trenger ikke overgang). Dette er standarden i alle ettermarkeds bilradioer
Noen bilmodeller har også sine egne typer antenneplugger, og du trenger da en annen overgang enn disse standardkontaktene som er vist ovenfor.

Radioadapter

I de aller fleste nyere biler trenger man en radioadapter, ikke bare for utseendet sin del, men også for å fysisk kunne feste radioen så den sitter slik den skal. Det finnes to forskjellige typer, 1-DIN og 2-DIN. 1-DIN standarden er den vanligste, mens 2-DIN har dobbel høyde av 1-DIN og kommer ofte med trykkfølsom skjerm, GPS, ryggekameramuligheter osv. Les mer om ISO 7736 her.
  • 1-DIN radio: 180x50 mm
  • 2-DIN radio: 180x100 mm

ISO-adapter

En ISO-adapter er nødvendig i mange biler for å slippe å klippe opp ledningsnettet i bilen og gjør bytte av spiller mye enklere. I noen biler det er standard ISO-kabling orginalt. I disse bilene trenger man ingen kabelovergang. Hvis du måler ustabil spenning på den røde kabelen som går til spilleren (tenningsstrømmen) så har du en nyere bil med CAN-BUS-signal. CAN-BUS er digitale tenningssignal som finnes i nyere biler. Man kan i noen tilfeller legge opp tenningsstrøm selv, men dette kan påvirke bilens elektronikk. Det anbefales derfor å kjøpe en ISO-adapter med CAN-BUS-konvertering. Denne har en elektronisk boks påontert som oversetter de digitale signalene til vanlig 12V slik at man kan montere opp en hvilken som helst ettermarkeds bilradio i sin bil. ISO-adaptere kommer ofte med andre funksjoner som kan være nødvendig for å få alt til å fungere i din bil som f.eks mulighet for å bruke bilens orginale radio-knapper på rattet, beholde bilens ryggesensorsystem osv.
  • Vanlig ISO-standard: hvis orginalkablene i bilen din ser slik ut, trenger du normalt ingen ekstra overgang
  • ISO-adapter for strøm/høyttalere: hvis du har en eldre bil, eller en bil uten noen ekstra forsterker eller knapper på rattet. Dette er den mest vanlige overgangen. Her er et eksempel på en ISO-adapter med overgang fra fakra-standard til ISO-standard som alle ettermarkeds-radioer bruker. Les mer om ISO 10487 her.
  • ISO-adapter for rattfjernkontroll: hvis du har en bil med voulmknapper etc. på rattet og ønsker å benytte disse på din nye radio. Rattfjernkontroll-adaptere med CAN-BUS-støtte vil også oversette tenningssignaler i biler hvor man ellers ville måtte legge opp egen tenningskabel som man må på biler med CAN-BUS-styrte signaler. Hvis man måler tenningskabelen (RØD) og får veldig varibel spenning under 12V, har du CAN-BUS-styrte signaler.
  • ISO-adapter for aktivsystem: hvis du har en bil med orginalmontert forsterker trenger du en ISO-adapter med støtte for aktivsystem. Nesten alle Audier har aktivsystem orginalt.
  • ISO-adapter for BOSE: hvis du har en bil med orginalmontert BOSE-høyttalere. I f.eks Audi står dette på fremdørene
  • ISO-adapter for info/Info-adapter: hvis du har en bil ryggesensorer, eller andre spesielle funksjoner som er viktige for bilens daglige bruk så trenger du en Info-adapter som lar deg beholde disse funksjonene. Dette er ofte ryggesensorer etc. som er koblet gjennom den orginale bilradioen.
Man trenger normalt kun én av disse adapterne, i noen sjeldne tilfeller kan f.eks rattfjernkontroll-adapter eller ISO-adapter for strøm/høyttalere kombineres med aktivsystem eller BOSE-adaptere for å få alt til å fungere.