Når man skal bytte ut bilens orginale bilradio i en ettermarkedsradio er det flere viktige punkter som må sjekkes for å forsikre seg at man har det utstyret man trenger for å få spilleren til å fungere slik den skal. I vår handleguide for bytte av bilradio vil vi ta deg igjennom alle de punktene du bør sjekke for å gjøre deg klar for bytte av radio i din bil. I vår velutviklede "biltilpasset"-søkemotor finner du de fleste produktene enkelt. Sjekk alltid bilder og les informasjonen nøye for å konstatere at adapteren passer til din bil.
Antenneadapter for FM-signal er stadig aktuelt selv om du skulle bytte spilleren din til en ny med DAB-radio. Uten den gamle antennen tilkobliet vil du ikke ha mulighet til å ta inn lokale radiokanaler etter stenging av FM-nettet, eller ta inn radio i andre land hvor du kanskje skal på ferie osv. Noen biler har ISO-standard radio plugg, og man trenger derfor ikke en antenneadapter. Her bør man ta ut den orginale radioen først og kontastere hvilken type antennetilkobling man har.
DIN (du trenger overgang)
Fakra (du trenger overgang)
ISO (du trenger ikke overgang). Dette er standarden i alle ettermarkeds bilradioer
Noen bilmodeller har også sine egne typer antenneplugger, og du trenger da en annen overgang enn disse standardkontaktene som er vist ovenfor.
Radioadapter
I de aller fleste nyere biler trenger man en radioadapter, ikke bare for utseendet sin del, men også for å fysisk kunne feste radioen så den sitter slik den skal. Det finnes to forskjellige typer, 1-DIN og 2-DIN. 1-DIN standarden er den vanligste, mens 2-DIN har dobbel høyde av 1-DIN og kommer ofte med trykkfølsom skjerm, GPS, ryggekameramuligheter osv. Les mer om ISO 7736 her.
En ISO-adapter er nødvendig i mange biler for å slippe å klippe opp ledningsnettet i bilen og gjør bytte av spiller mye enklere. I noen biler det er standard ISO-kabling orginalt. I disse bilene trenger man ingen kabelovergang. Hvis du måler ustabil spenning på den røde kabelen som går til spilleren (tenningsstrømmen) så har du en nyere bil med CAN-BUS-signal. CAN-BUS er digitale tenningssignal som finnes i nyere biler. Man kan i noen tilfeller legge opp tenningsstrøm selv, men dette kan påvirke bilens elektronikk. Det anbefales derfor å kjøpe en ISO-adapter med CAN-BUS-konvertering. Denne har en elektronisk boks påontert som oversetter de digitale signalene til vanlig 12V slik at man kan montere opp en hvilken som helst ettermarkeds bilradio i sin bil. ISO-adaptere kommer ofte med andre funksjoner som kan være nødvendig for å få alt til å fungere i din bil som f.eks mulighet for å bruke bilens orginale radio-knapper på rattet, beholde bilens ryggesensorsystem osv.
Vanlig ISO-standard: hvis orginalkablene i bilen din ser slik ut, trenger du normalt ingen ekstra overgang
ISO-adapter for strøm/høyttalere: hvis du har en eldre bil, eller en bil uten noen ekstra forsterker eller knapper på rattet. Dette er den mest vanlige overgangen. Her er et eksempel på en ISO-adapter med overgang fra fakra-standard til ISO-standard som alle ettermarkeds-radioer bruker. Les mer om ISO 10487 her.
ISO-adapter for rattfjernkontroll: hvis du har en bil med voulmknapper etc. på rattet og ønsker å benytte disse på din nye radio. Rattfjernkontroll-adaptere med CAN-BUS-støtte vil også oversette tenningssignaler i biler hvor man ellers ville måtte legge opp egen tenningskabel som man må på biler med CAN-BUS-styrte signaler. Hvis man måler tenningskabelen (RØD) og får veldig varibel spenning under 12V, har du CAN-BUS-styrte signaler.
ISO-adapter for aktivsystem: hvis du har en bil med orginalmontert forsterker trenger du en ISO-adapter med støtte for aktivsystem. Nesten alle Audier har aktivsystem orginalt.
ISO-adapter for BOSE: hvis du har en bil med orginalmontert BOSE-høyttalere. I f.eks Audi står dette på fremdørene
ISO-adapter for info/Info-adapter: hvis du har en bil ryggesensorer, eller andre spesielle funksjoner som er viktige for bilens daglige bruk så trenger du en Info-adapter som lar deg beholde disse funksjonene. Dette er ofte ryggesensorer etc. som er koblet gjennom den orginale bilradioen.
Man trenger normalt kun én av disse adapterne, i noen sjeldne tilfeller kan f.eks rattfjernkontroll-adapter eller ISO-adapter for strøm/høyttalere kombineres med aktivsystem eller BOSE-adaptere for å få alt til å fungere.