Fredag og lørdag den 27. og 28. juni fikk de oppmøtte på årets hovedtreff på ACR i Mo I Rana oppleve ektreme menger bass og øredøvende høy lyd i fra Øivind Sandviks (26) spesialbygget Golf. Øivind Sandvik stilte i år ekstra sterkt og kunne skilte med to biler. For i tillegg til Golfen så har han med seg en Volvo 245 stasjonsvogn med et "light"-anlegg i også.

Men det er Golfen som står for oppmerksomheten denne helgen. Baksetet har blitt byttet ut med en høyttalerkasse for subwoofere som er så stor at den fyller så og si hele bilen. Kassen er bygget i doble MDF-plater som utgjør 44mm tykke vegger og sørger for mest mulig basstrykk - det er nemmelig viktig at alt av energi og lufttrykket kommer fra elementene og luftporten.

Sandvik kan fortelle at den i tillegg er avstivet med 48 vinkler og 22mm gjengestag for å holde de ekstreme kreftene i sjakk. Synet som møter oss er 4 stk kraftige 15" Hertz-elementer spesialbygget for hard bruk.

Vi har tatt oss en liten prat med Øivind.
 
Det første spørsmålet som faller oss inn Øivind: hvorfor?

- Jeg begynte med bilstereo som 14 åring da søskenbarnet mitt fikk seg bil. Hjalp han litt og fant fort intresse for det. Har jo drevet litt med det på utterommet fra før og, men det var først som 14 åring deg begynte for alvor. Jeg kjøpte golfen som 20 åring og siden da har det blitt montert større og større stereo i den. Det er nye oppgraderinger hvert år. Det har alltid vært fasinerende med lyd, og da spesielt bass og hvor heftig det kan bli.
 
Hvor mye tid og hvor mange penger tror du det har gått med i denne bilen pr. dags dato?
 
- Noen tusen timer totalt. Har egentlig ikke peiling. Golfen har jeg sikkert brukt 300.000,- pluss på siden jeg kjøpte den.
 
Hvor høyt spiller egentlig golfen, kan du gi oss litt perspektiv over hvor mye lyd det egentlig er snakk om her?

- I tall er det 154 desibel i setet med musikk og åpne dører målt i offisiell EMMA-konkuranse. Måling hjemme har jeg fått 159 dB i frontruta. Det er vanskelig å forklare følelsen. Er ikke hørselen det går mest utover. Man må konsentere seg for å puste inni den og det kjennes ut som man mister litt kontrollen på kroppen.
 
Så 154 desibel er sunt for kropp og sjel (og ørene) mener du? I følge store norske leksikon er 130 desibel smertegrensen for ørene. 154, er vel ca 2,5 ganger så høyt?

- Sunt i små mengder. Hehe. Nei over lengre tid er det ikke bra for ørene eller kroppen. Men nå er det vel støy de mener når de snakker om smertegrensen. 154 dB ved 40 hz er ikke sammenlignbart med tilsvarende på f.eks 6000 hz..

Vi observerer noen saftige forsterkere bak i bilen og i tillegg har du noen på siden. Hvor mange forsterkere har du egentlig, og hvor mye effekt leverer disse totalt? Man kan vel ikke drive alt dette på et vanlig bilbatteri heller?

- De forsterkerne bak er de som driver basshøyttalerene i bilen. De er på 15kw (15.000 watt) hver. De på sidene er de som driver høyttalere i dører og dashbord. De er på 1 kilowatt hver. så totalt ligger effekten på 34 kilowatt om jeg vil dra ut alt maks av de. Av batterier er det 5 stk Odyssey pc1200 og 6 stk Odyssey pc2250. Det er egentlig ikke nok, men det klarer seg i de korte periodene jeg drar på. Har i tillegg en 100 ampere lader som står på konstant på treff.
 
Det drar jo noen damer også dette ser vi, det er ikke bare mye bass som er fordelene med denne hobbyen?

- Haha. Har jo fått tilbakemelding fra en del damer om at det er den største og dyreste vibratoren de har prøvd!
 
Hva blir det neste fremmover nå?

- Ny bil... Når tid og penger strekker til kommer det en ny bil det skal bygges i. Inntil da blir golfen værende som den er. Kansje små modifikasjoner her og der men ikke så mye mer.
 
Du har jo den høyeste registrerte målingen ved musikk på norsk jord i en offisiell konkurranse, hvor langt unna er konkurrentene dine?
 
Volvoen som vi kjøpte var noen hårstrå unna i fjor. De kjørte med Digital Designs. Men de skulle legge opp så da kjøpte vi den og monterte stereo i den igjen.

Så strategien er å kjøpe opp alle konkurrentene?

- Hehe. Javist! Nei når vi hørte den skulle selges tenkte jeg og en kompis at det hadde vært kult å prøve å bygge noe fett så billig som mulig også.